Superjet 650 motor swap 701 - freestyle

Ben jij bezig met een project? Post hier je voortgang

Superjet 650 motor swap 701 - freestyle

Berichtdoor Vince » 03 Jul 2015 08:22

Ik ben bezig met mijn superjet wat origineel een 650cc model was om te bouwen naar een 701 model qua motor.
Dit was in eerste instantie niet mijn plan, wilde gewoon zo een ding om wat lol te hebben maar vaak loopt het uiteindelijk toch uit op eindeloos opvoeren en sneller maken / verbeteren van dingen wat ik heb dus het zat er ooit toch wel aan te komen.
Maar na aankoop een aantal keer kunnen varen met de jetski tot dat ik hem op de kant liet draaien en wat rauw vond klinken,( krukas lagers die eraan zaten te komen) en door een stomme fout met waterkoeling via de tuinslang en het water te laten lopen toen de motor zelf uit was haalde ik de cilinder kop eraf met de verbazing dat er een stuk van de zuiger afgeslagen was :shock:

De jetski trok nog steeds flink en was een beste klus om erop te blijven staan, met dit in mn achterhoofd zal het heel wat worden waarschijnlijk als de ombouw klaar is want mijn ervaring is van een jetski die maar op 1 cilinder heeft gelopen haha.
(ja ik had een compressie meter moeten gebruiken maar het rubbertje waarin het pijpje zit , ja een oud type meter, dat was vergaan dus had hem op de gok gekocht maar voor niet al teveel geld gelukkig)

Ik werkte voorheen in edam in een crossmotor / scooter zaak als monteur en naast ons zat een revisie bedrijf die cilinders boort, koppen vlakt etc.
Ik kwam met de cilinder langs met de vraag wat kost dit om te boren, en zelfs na de korting die ik kreeg lag dit met 2 nieuwe zuigers rond de 300 euro en dat werd me even te gek toen dat ik op internet keek en met name in USA.
Daar koop je een longblock 701 voor 300 dollar.....

Toen dacht ik bekijk het maar, ik schaf van alles in USA aan en laat het wel hier heen verschepen, dus ben aan het kopen geslagen en moet nu een kleine pallet lading hier nog heen zien te krijgen aan materiaal wat op te moment geregeld word.

Toen ik dacht hij ligt nu toch uit elkaar, kan ik er beter helemaal voor gaan en gelijk wat modificaties aan de hull aan het doen zoals inkorten , footholds verkorte stuurstang van aluminium maken of carbon.
Eigenlijk wil ik alle onderdelen van carbon fiber maken en de hull ook een mall van trekken maar dat is de volgende stap.

Heb hier wat foto's voor de geïnteresseerden.

Afbeelding

Afbeelding
oude carb in ultrasoon bad was helemaal smerig

Afbeelding
de zogenaamde hoge druk kop , bleek een "afvoer" kop te zijn van wat dus ook inhoud minder vermogen had ik me laten vertellen op xh2o forum

Afbeelding
kapot ? haha

Afbeelding
Midshaft die naar ze grootje was.

Afbeelding
aanschouw :) aan de kleur zuiger en de roetaanslag te zien is dit al eventjes het geval geweest dat hij niet netjes mee deed.

Afbeelding
De-Turfen zoals ze in usa zeggen, wat een @#@#% klus was dat.

Afbeelding
Er bleek ook een breuk te zitten in het dek onder het turf , aangezien er schuim in zit wat uiteindelijk vocht opneemt door de open celstructuur moest deze eruit want was nat en onnodig zwaar.

Afbeelding
Chinpad eraf en deze had ook wat te vertellen, dat er al wat reparaties stiekem aan waren verricht

Afbeelding
gelukkig had ik nog een lading topcoat staan van een klus die ik ooit heb aangenomen , komt wel van pas dus.

Afbeelding
hull van binnen helemaal schoon gemaakt, ontvet en geschuurd, daarna klaar voor een matje voor wat extra versteviging.

Afbeelding
onderkant zat ok wel wat gebruikers schade aan, maar ja het apparaat stamt uit 1995 o.i.d. dus was te verwachten.

Afbeelding
pomp behuizing zag er nog best oke uit, schroef heeft wel wat kleine hapjes, weet eigenlijk niet wat voor impeller het is of het standaard si maar deze word voor een skat 9/15 vervangen welk de beste is voor freestyle heb ik me laten vertellen door wat members op dat forum

Afbeelding
Begonnen met glasvezel plamuur aan te brengen om de schade plekjes op te vullen waardoor die vocht op kon nemen.

Afbeelding
aardig wat krasjes etc.

Afbeelding
toen begon de pret om het foam eruit te krijgen, wat echt een @#@#%#$% klus was haha.

Afbeelding
vorm getekend wat ik dacht dat wel aardig zou staan, die ondertussen weer aangepast is . daarna et de laser uitgesneden zodat ik een nette mal had.

Afbeelding

Afbeelding
De zaag er maar in, op de 1 of andere manier zet ik uiteindelijk bijna in alles de zaag wat ik heb , haha , auto ,boot,brommer,motor,jetski ;)

Afbeelding

Afbeelding
foam eruit halen wat echt een ramp was

Afbeelding
Maar na wat dagen af en toe even er aan te frutten was het uiteindelijk gelukt

Afbeelding
Tijd om in te korten

Afbeelding

Afbeelding
en hergebruiken van de oude stukken om veel werk te voorkomen.

Afbeelding
rideplate erop zodat ik de gaten kon gebruiken en dat het overeen komt, toen begonnen met opvullen en lamineren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
begonnen om de achterkant weer te repareren waar nu het gapende gat zat ;)

Afbeelding
dunne geweven vezelmat erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En het is weer kogelvrij zowat , met een hamer op geslagen maar dat zit wel goed.

Afbeelding
drain in de motor ruimte aangebracht, kleintje maar prima om te laten leeglopen als die op de aanhanger ligt o.i.d.

Afbeelding
pakking voor de uitlaat gesneden.

Afbeelding
drain aan de achter kant.

Afbeelding

Afbeelding
drain aan de binnenkant , achter, met een papje van glasvezel en polyester hards helemal ingegoten mocht er wat stuk gaan dat hij niet gelijk binnenin lek is.

Afbeelding

Afbeelding
tussendoor een klein aanhangertje gekocht, een schuif/klap systeem op gemaakt zodat ik hem aan elke waterkant erin kan laten glijden of eruit natuurlijk, en laten verzinken zodat dit weer een leven lang mee gaat zonder veel onderhoud.

Afbeelding

Afbeelding
Na een extra pijpje erin te hebben gemaakt voor de Trim kabel was het tijd om weer opnieuw schuim aan te brengen.

Afbeelding

Afbeelding
De platen zijn om het in model te houden, zoals je ziet is het model iets anders geworden qua achterkant en zijkant als ik met de mal had gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik kwam later in contact met en Nederlander op het forum in USA, deze zei ik heb nog een superjet RN hull voor je , wel gehavend maar kan ng wat mee gedaan worden.
Dus als je interesse hebt, je mag hem zo meenemen, dus ben ik uit interesse eve wezen kijken, was niet om de hoek klein uurtje rijden maar toch terug gereden met dit Wrak wat uiteindelijk weer wat moet worden :)

Afbeelding
begonnen met maken van footholds

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
alles aan t strak maken voordat de laag vezel en hars erop komt

Afbeelding

En tot zover ben ik in 1.5 maand gekomen naast mn gewone werk en feesten etc haha.
Toen in half December een huis/bedrijfspand gekocht en is deze hobby helaas even tot een pauze gebracht van korte tijd hopelijk
Maar aangezien het huis al best wat heeft gekost, en de inrichting en materialen voor verbouwing was het of het 1 of het ander.

Komt meer, maak je niet druk alleen zal dt jaar denk ik pas ergens in t einde weer worden als het meezt
Gebruikers-avatar
Vince
Supporter

Type Vaartuig: Superjet
Geslacht: Man

Re: Superjet 650 motor swap 701 - freestyle

Berichtdoor Roy van der Wal » 16 Aug 2015 23:16

Ik zie dit topic nu pas !!

Men wat een tijd heb jij hier in zitten. Onwijs tof. Ben je werkzaam op dit vak gebied of gewoon er handig en toevallig veel gereedschap in huis ?
Gebruikers-avatar
Roy van der Wal
PWC God

Type Vaartuig: GTI

Berichtdoor Vince » 19 Aug 2015 22:13

Hey Roy,

tijd valt op zich nog wel mee hoor dit is allemaal in de avond uurtjes gedaan en dan echt uurtjes.
Soms even een uurtje dit of 2 a 3 uurtjes dat.

Ben er geen expert in maar vroeger wel er mee gerommeld waaronder een dashbord gemaakt voor in mn auto toen en wat andere materialen.
Wilde eigenlijk mallen gaan maken en dan met vacuum helemaal strak trekken , carbon fiber etc.
Maar, tijd begint een aardig probleem te worden.
Op het moment van schrijven zit in in me hotel kamer want ik werk veel en ben van huis af dus dan kom ik soms in de weekenden thuis.
Dit staat er ook wat nog even aangesloten moet worden en haha dat gaat nog wat tijd kosten :
Afbeelding
Afbeelding
Woon namelijk nog steeds niet in mijn huis ook :oops:

En om alles "erger" te maken heb ik beste kopzorgen op het moment met een lading jetski spul wat ik probeer te importeren.
Stel ik laat het versturen met DHL/FEDEX etc dan kost dit me tussen de 1800-2300 dollar.
Heb nu een verzend maatschappij gevonden die het voor 575 € wilt doen maar er is nogal wat werk aan de winkel en ze zijn niet erg vlot :oops:

Ach ja , komen dr wel...... ooit :)
Gebruikers-avatar
Vince
Supporter

Berichtdoor Vince » 06 Dec 2015 11:42

Nou er is wat tijd overheen gegaan, aantal bedrijven afgegaan en uiteindelijk heb ik een Pools bedrijf gevonden in Amerika die het voor een redelijk bedrag wilde verschepen.
In totaal is het geworden 446 dollar en 223 euro import kosten.
Dat lijkt wel veel maar ten opzichte van de rest van de bedrijven die helemaal achterlijke bedragen doorgeven is dit een lachtertje.

Pakket is in Amerika met fedex verzonden naar de opslag van deze vervoerder, en ook via de boot naar Polen en vanuit Polen naar Nederland.
Al met al een aardige reis gemaakt, was wel even schrikken eerst want kreeg de email met een bedrag van 993 PLN wat ik moest betalen.
DAcht nee he 993 euro ??? wat is PLN ? ? zo een aparte term voor transport ofzo.
Was aan het werk in een bedrijf waar ik contact met een Poolse jongen heb en die zei al gelijk dat is rond de 230 euro , gelukkig was het dus de Poolse valuta en die is weinig waard hier in Nederland.

Dus , alles is binnen, mis nog wel een deel zoals de hydrotuf matten, 2 b-pipes maar ik zou 1 ski sowieso in elkaar kunnen zetten als ik wat tijd vrij weet te krijgen.
Afgelopen maanden alleen maar weer in en uit hotels vanwege werk, van maandag tot zaterdag werken.
Probeer weer even een beetje een buffertje op te bouwen , zo net een huis gekocht te hebben en de bijkomende verbouwingskosten gaat het hard met het geld.
Hoop wel een ski klaar te hebben voor de komende zomer natuurlijk ;)
Eerst even een zandstraal cabine maken om alles netjes te stralen en dan spuiten of poedercoaten op mijn oude werk.
Afbeelding

Motorblokken genoeg op het moment dus :)
ook een hoge druk kop van ADA en een 62T Carter met dubbele carburateur.
Gebruikers-avatar
Vince
Supporter

Berichtdoor Seadoo Sjoerd » 27 Dec 2015 16:32

Wauw Dit is echte te gek jij bouwt gewoon je eigen Jetski Heel Sick :dope
Sea Doo RXP 215
Kawasaki JS650 SX (Verkocht)
Kawasaki JS750 SX (Verkocht)
Sea Doo RX-DI (Verkocht)
Gebruikers-avatar
Seadoo Sjoerd
PWC God

Type Vaartuig: Seadoo RXP 215

Berichtdoor Roy van der Wal » 27 Dec 2015 16:34

Hey Vince,

Je maakt goeie vorderingen. Het wordt een onwijs gaaf ding. Ben ook echt benieuwd naar het eindresultaat. :king

Keep de good work up !!
Gebruikers-avatar
Roy van der Wal
PWC God

Berichtdoor Vince » 27 Dec 2015 19:18

Heb er wel aan zitten denken als dit aardig in elkaar zit, om een eigen model te maken.
Mocht ik wat meer tijd hebben, heb namelijk teveel hobby's haha.
Zodra ik weer tijd heb m er aan verder te gaan dan zal ik weer een verhaaltje en wat foto's erbij plaatsen.
Gebruikers-avatar
Vince
Supporter

Berichtdoor William » 28 Dec 2015 00:21

Heel Sick Kerel :!: :!: :!:
Ik heb een toet toet toeter op mijn waterscooter.
Gebruikers-avatar
William
PWC God

Type Vaartuig: Yamaha GPR

Berichtdoor William » 07 Nov 2016 22:39

Hoe gaat het ermee kerel ?
Gebruikers-avatar
William
PWC God

Berichtdoor Roy van der Wal » 01 Mrt 2017 18:15

Juist hoe gaat het ermee licht hij alweer in het water?
Gebruikers-avatar
Roy van der Wal
PWC God

Berichtdoor Vince » 29 Mei 2017 00:13

Bedankt voor de interesse nog jongens,
Alleen sinds ik. Mijn huis heb gekocht ben ik bijna alleen daar mee bezig geweest.
Werken, klussen, feesten en de jetski is er bij ingeschoten.
Zit er ook aan te denken een aftermarket Hull erbij te kopen.
Aangezien ik meerdere motorblokken heb staan op het moment kan ik deze en de aftermarket dan in elkaar zetten.

Maar ja in m'n hoofd kan alles mar qua tijd is het moeilijk.
Afgelopen 4 dagen wel weer druk achter de boot gehangen Kneeboarding wakeboarden en op een bandje dus de zin is er zeer zeker wel.
Op m'n blauwe knie na :roll:
Zodra ik verder aan het project ga volgen er veel meer foto's.
Gebruikers-avatar
Vince
Supporter

Berichtdoor William » 20 Jun 2017 23:13

hahahaha ja het zal wel weer kriebelen met het mooie weer van de afgelopen dagen.
Gebruikers-avatar
William
PWC God

Berichtdoor Aadapenstaart » 17 Jun 2018 22:03

me2
Aad Advocaat, Aad wegpiraat, Aad vastgoedmagnaat
Gebruikers-avatar
Aadapenstaart
Proff

Type Vaartuig: Zoekend

Berichtdoor Vince » 06 Okt 2018 10:55

Het is alweer even geleden dat ik wat gepost heb of gedaan aan de jetski.
Ondertussen ligt de ski nog steeds onafgemaakt maar heb ik er nog een superjet 701 roundnose bij gekocht om deze zomer toch het water op te kunnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er ligt ook een revolver hull op een motorblok te wachten welke ik vanmiddag ga ophalen, samen met een "race" ontsteking/155mm pomp met trim/ carbs etc.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk krijg ik het voor elkaar deze winter de ski in elkaar te zetten, moet nog wel wat aan gebeuren aangezien de as moet worden ingekort voor de pomp en ik een 155mm pumpshoe moet kopen.

In januari haal ik uit Engeland nog een freestyle ski op van carbon, gevuld met 850cc xscream motor en alles wat er maar te bedenken is.

Als iemand nog een PFP uitlaat met spruitstuk voor een leuke prijs heeft liggen hou ik me aanbevolen ;)

voor alle fotos hier een kleine album.
https://jetskinl.shutterfly.com/pictures/8
Gebruikers-avatar
Vince
Supporter

Terug naar Projecten